Indskolingen - udeskole

Møldrup Skoles indskoling består af klasserne børnehaveklasse-3. klasse.

Udeskole på Møldrup skole

På Møldrup skole har vi siden 2012 haft udeskole i indskolingen.
Byens spejderhytte er den gennemgående base, hvor vi har mulighed for at komme væk fra klasselokalet, klokken og det faste skema.

Visionen med udeskolen er muligheden for læring og fællesskaber i nye rammer og anderledes struktur. Læring udendørs, giver en fantastisk mulighed for at optage læring med flere af vores sanser på en gang. Det er videnskabeligt bevist, at jo flere sanser vi lærer med, jo bedre bevares det lærte i vores hukommelse.

Strukturen for udeskole på Møldrup skole er som følger:
0. og 1. klasse er sammen og blandet i familier på tværs af klasserne. 2. og 3. klasse er sammen og ligeledes blandet.

Begge hold har 6 udeskoledage om efteråret og 6 gange om foråret.

Gode grunde til at arbejde ude med eleverne

Faglighed – at arbejde med skolens fag i konkrete og virkelige sammenhænge styrker elevernes faglige tilegnelse.

Læring – I naturen er elevernes undren og nysgerrighed ofte drivkraften for læring.

Sundhed – Udeundervisning kan være med til at give eleverne gode motions- og friluftsvaner.

Social forståelse – Her er plads til alle og ofte brug for mange flere forskellige evner, end i den traditionelle undervisning. Styrkelse af det sociale fællesskab.

Kendskab til lokalområdet – Øget kendskab til virksomhederne og naturen omkring en, giver stærkere tilhørsforhold til området og respekt for menneskene deri.

Et sundt og lærerigt alternativ – Til bl.a. tv, mobil og computer som i dag fylder meget i vores hverdag.